|
Cetatea Sfântă Noul Ierusalim
Motto:
«Înălţaţi spre Mine crucea credinţei sfinte, Evanghelia
împărăţiei, care se vesteşte pe sine la toate neamurile, ca să vină apoi
sfârşitul proorocit de Mine, să vină venirea Mea şi împărăţia Mea pentru cei
drepţi.»
(citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 14/27 septembrie 1998)
Chipul veşniciei Cetăţii Sfinte Noul
Ierusalim
Istoria omenirii, consemnată prin împliniri dumnezeieşti care
covârşesc ambiţiile omeneşti, stă sub semnul proorociei, acea lucrare de
credincioşie a lui Dumnezeu faţă de demnitatea Sa sfântă prin care El îl
înştiinţează pe om asupra tuturor celor viitoare pentru ca omul să nu se
îndreptăţească pe sine prin neştiinţă atunci când păcătuieşte. Mărturii stau
miile de pagini scrise: Vechiul Testament, pentru pregătirea venirii lui
Hristos în lume; Noul Testament, pentru activitatea Sa mântuitoare şi a
bisericii apostolice; scrierile sfinţilor, pentru cele două milenii de
creştinism, în care ele curg ca un izvor.
În cartea profetică Apocalipsa se prooroceşte despre
restaurarea profundă, din interior, a vieţii Bisericii lui Hristos şi despre
ajungerea ei la sfinţenia apostolică. Ea este numită Cetatea Sfântă Noul
Ierusalim (v. Apocalipsa, 3/12; 21/10).
Proorocul Isaia dezvăluie chipul veşniciei Cetăţii Sfinte
Noul Ierusalim şi rânduiala pe care Dumnezeu o aşează peste vieţuitorii ei:
«Pe zidurile tale, Ierusalime, Eu pun străjeri,
care nici zi, nici noapte nu vor tăcea! Voi, care aduceţi aminte Domnului de
făgăduinţele Lui, să nu aveţi odihnă! Şi să nu-I daţi răgaz până ce nu va
aşeza din nou Ierusalimul ca să facă din el lauda pământului»
(Isaia, 62/6-7).
Sfântul Nil Atonitul localizează în timp, cu exactitate,
momentul transfigurării Bisericii, într-un context de o deprimantă degradare
a vieţii creştine: «Pe la anul 1900, mergând spre jumătatea mileniului al
8-lea de la facerea lumii, aceasta se va schimba şi se va face de
nerecunoscut. [...] Păstorii creştinilor, arhierei şi preoţi, vor fi oameni
cu slavă deşartă, afară de prea puţini, cu totul nerecunoscând calea din
dreapta de cea din stânga. [...] Atunci se vor schimba obiceiurile şi
tradiţiile creştinilor şi ale Bisericii. Curăţia va pieri de la oameni, şi
va stăpâni fărădelegea». Demascând lucrarea lui Antichrist în lume,
sfântul Nil Atonitul precizează momentul în care va fi «refacerea stării
dintâi», adică redobândirea sfinţeniei Bisericii, la anul 1992: «Vai,
vai, o, părinţilor! Plâng şi mă vait după refacerea stării dintâi a acestui
munte. Fiindcă după 1913, trecând 79 de ani, se vor face toate răutăţile
despre venirea lui Antichrist, ani de la facerea lumii 7500».
Despre acest an, 1992 (7500 de la facerea lumii), profeţeşte
şi sfântul Nifon al Constanţianei: «Începutul veacului al şaptelea
înseamnă sfârşitul veacurilor. [...] Sfârşitul lui e plin de putoarea
păcatului, de lucrurile omeneşti, care sunt toate mincinoase şi întinate:
invidie, ură, minciună, hulă, duşmănie, chefuri, beţii, desfrânări, ucideri,
avorturi, lăcomie, iubire de argint, ţinere de minte a răului. Dar, ajunge!
Îl voi curma la jumătate! Să înceteze stăpânirea păcatului! Şi, zicând
aceste cuvinte de mânie, Domnul a dat arhanghelului Mihail semnalul pentru
judecată».
Sfântul Calinic de la Cernica este purtat în trup pe insula
mănăstirii Cernica de către sfântul ierarh Nicolae şi sfântul mare mucenic
Gheorghe, care-i arată, ca într-o icoană zugrăvită, pe Sfânta Treime, şi sub
aceasta un pergament scris cu litere mari: «7500 leatul de la Adam».
Sfinţii care-l susţineau de braţ i-au zis: «Vezi că nu este la 1848
sfârşitul lumii? N-ai citit de ziua a opta, jumătate a veacului acestuia şi
jumătate a veacului viitor, şi că sfârşitul lumii văzute va fi când se vor
împlini anii de la Adam 7500?». Aşadar, sfârşitul puterii absolute a
diavolului în lume, pentru câtă vreme a fost dezlegat, s-a proorocit a fi
anul 1992 după Hristos: «Şi atunci se va arăta cel
fără de lege, pe care Domnul Iisus îl va ucide cu suflarea gurii Sale şi îl
va nimici cu strălucirea venirii Sale» (II
Tesaloniceni, 2/8).
Împlinirea acestei Scripturi este coborârea cuvântului lui Dumnezeu, căci el
este «suflarea gurii Sale», care nimiceşte fărădelegea prin venirea
lui Dumnezeu, cuvânt, pe pământ. Ca şi la celelalte proorocii însă, condiţia
principală a împlinirii ei era încrederea, credinţa unor oameni curaţi că
trebuie să se angajeze prin jertfa lor personală în împlinirea ei.
Istoria biblică a consemnat împliniri similare. Potopul nu ar
fi putut aduce salvarea creaţiei din decăderea ei fără credinţa lui Noe,
care a construit în zeci de ani o corabie într-un vârf de munte, batjocorit
fiind de semenii săi, şi care a impus familiei sale o conduită aparte:
sfinţenia (v. Facerea, 6/9).
Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos, Răscumpărătorul
făpturii, nu s-ar fi transpus în viaţă, din proorocia arhanghelului Gavriil
în peştera Betleemului, fără smerenia şi ascultarea Fecioarei:
«Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău»
(Ev. Luca, 1/38), şi fără ocrotirea jertfelnică a dreptului
Iosif.
Tot aşa, coborârea împărăţiei cerurilor pe pământ prin
Cetatea Sfântă Noul Ierusalim nu s-ar fi adeverit fără credinţa fierbinte a
unor creştini care au împlinit proorociile sfântului Nil, ale sfântului
Nifon, ale sfântului Calinic, şi, în timpurile lor, ale sfintei Virginia,
trâmbiţa apocaliptică a Domnului. Mai întâi a existat pregătirea: trăirea în
viaţa lor de zi cu zi a tuturor învăţăturilor creştine, păstrate în biserica
strămoşească, dar care în biserica din lume fuseseră aduse la formalism,
superficialitate, şi uneori chiar la nepăsare. Apoi, cu dragoste fierbinte
de Dumnezeu ei au primit grăirea lui Dumnezeu cu omul, căci au auzit glasul
lui Dumnezeu, despre care de asemenea s-a proorocit în Scripturi:
«Un glas! Un vuiet din cetate! Un glas din templu! Este
glasul Domnului! El răsplăteşte vrăjmaşilor Săi după faptele lor»
(Isaia, 66/6); «Adevărat,
adevărat zic vouă, că vine ceasul, şi acum este, când morţii vor auzi glasul
Fiului lui Dumnezeu, şi cei ce vor auzi vor învia»
(Ev. Ioan, 5/25).
Glasul Domnului este cel ce i-a chemat, mai întâi prin sfânta proorociţă
Virginia, şi apoi în chip minunat şi direct, ca să ridice ei din temelii
Cetatea Sfântă Noul Ierusalim, ca locaş de odihnă a sfinţeniei Domnului, în
care cerul coboară pe pământ, şi ca punct de referinţă pentru poporul lui
Dumnezeu, cel adunat cu multă trudă de sfânta Virginia, începând cu anul
1955, ca să se ştie că «Acolo este Domnul»
(Iezechiel, 48/35).
Începând cu acest an, 1955, cuvântul lui Dumnezeu a fost
auzit şi cunoscut de mulţi creştini, dar nu toţi au păstrat darul credinţei
şi, deci, puterea de a mărturisi până la sfârşit. În vremea comunistă
prigoana a fost diabolică, mai ales asupra împlinitorilor cuvântului. Abia
după anul 1989 schimbările din lume au îngăduit descătuşarea inclusiv în
împlinirea întocmai a proorociilor, şi anume începutul de
«cer nou şi pământ nou»
(Isaia, 65/17)
în grădinile sfinte ale Domnului şi în inimile credincioşilor.
Împărăţia cerurilor pe pământ
Creştinii Cetăţii Sfinte Noul Ierusalim, călăuziţi pas cu pas
de Cuvântul lui Dumnezeu, împlinesc legea Lui cea sfântă: împărăţia
cerurilor pe pământ. Cei care cred cu adevărat, sunt cei curaţi, şi aceasta
este trăirea celor ce cred. Împlinind întocmai proorociile de peste veacuri,
ei au zidit în anul bisericesc 1992, în numai trei luni, Biserica Noul
Ierusalim, îndeplinind toate rânduielile canonice necesare sfinţirii ei ca
lăcaş de cult ortodox creştin. Această Biserică s-a impus ca un exemplu
singular de promovare a curăţiei absolute în trăire şi simţire creştină, de
observare riguroasă a canoanelor Bisericii strămoşeşti şi de excludere a
oricăror compromisuri din viaţa de zi cu zi a trăitorilor ei. Domnul Însuşi
o numeşte «piatră de temelie a Bisericii învierii făpturii lui Dumnezeu»,
«munte sfânt», sugerând în acest fel moartea spirituală a celor ce se
amăgesc cu trăire pseudo-creştină, slujind simultan şi lui Dumnezeu, şi lui
mamona.
Biserica Noul Ierusalim mai este denumită de Dumnezeu:
«Corabie» (având ca tălmăcire asemănarea cu corabia salvării, construită
de Noe), «Piatră» (pietricica albă a proorocului –
Apocalipsa, 2/17), «Munte al
binecuvântărilor» (care se înalţă peste ceilalţi munţi semeţi –
lucrările semeţiei oamenilor). «Şi în zilele cele de apoi, muntele
templului Domnului se va înălţa peste vârfurile munţilor şi mai sus decât
dealurile, şi către el vor curge popoarele. Popoare multe se vor îndrepta
spre el, zicând: „Veniţi să ne suim în muntele Domnului, în templul
Dumnezeului lui Iacov, şi El ne va învăţa căile Sale şi să mergem pe
cărările Sale, că din Sion va ieşi legea, şi cuvântul lui Dumnezeu, din
Ierusalim!“» (Miheia, 4/1-2).
Prin proorociile rostite de cuvântul lui Dumnezeu, Biserica
Noul Ierusalim a fost înconjurată de o «salbă de mărgăritare» (alte
zidiri creştine, care desăvârşesc cerinţele vieţii mănăstireşti pentru cei
ce prin chemare au fost adăugaţi la poporul Domnului, în acord cu voia lui
Dumnezeu şi cu planul Său de mântuire a neamului creştinesc):
– căsuţa din deal;
– casa întâlnirii;
– grădina întâlnirii, cu amfiteatru de festivităţi
cultural-creştine;
– cortul întâlnirii;
– zece fântâni,
sub ocrotirea Domnului, a Maicii Domnului, a sfintei Virginia, a sfântului
Andrei, a sfântului Ilie, a sfântului Pantelimon, a sfintei Maria
Samarineanca, a sfintei Ecaterina, a sfântului Nicolae, a sfinţilor
arhangheli Mihail şi Gavriil.
Piatra de temelie a Bisericii Noul Ierusalim a fost
pusă la 22 iulie anul 1991, iar târnosirea Bisericii s-a săvârşit la
data de 12 decembrie a aceluiaşi an, prin osârdia arhiereului Irineu
Pop Bistriţeanul.
Acest sfânt aşezământ a fost construit după porunca şi planul
transmis de Dumnezeu prin cuvânt stătătorilor mănăstirii, servi şi purtători
de Dumnezeu, împreună cu alţi iubitori de Hristos creştini. Biserica are
treizeci şi trei de cupole, simbolizând anii pământeşti ai Domnului Iisus
Hristos, şi are douăsprezece uşi, care simbolizează împlinirea proorociei de
reîntoarcere la Dumnezeu a celor douăsprezece seminţii ale lui Israel
(v. Apocalipsa, 21/12).
Căsuţa din deal, construită în perioada 1998-1999, este
aşezare cu trăire monahală, pentru creştini de parte bărbătească şi care au
avut chemare la întregirea poporului Domnului.
Casa întâlnirii, construită în perioada 2000-2001, cuprinde
sală de expoziţie şi atelier de creaţie, pentru lucrări de artă creştină.
Grădina întâlnirii, amenajată în perioada 2000-2001, cuprinde
un spaţiu artistic, acoperit de un cort alb, cortul întâlnirii, susţinut de
o confecţie metalică sub care se află scenă şi amfiteatru. Aici se
desfăşoară Sărbătorile Creştinătăţii Româneşti, închinate bianual
praznicelor Coborârii Sfântului Duh şi ale Maicii Domnului, întâlniri prin
care lucrarea de vestire a Cuvântului lui Dumnezeu se dăruieşte tuturor
oamenilor.
Activitatea publică a Cetăţii Sfinte Noul Ierusalim se
derulează prin Fundaţia Sfânta Virginia, înfiinţată în anul 1995. Tot în
acest an, Fundaţia a finalizat prima ediţie a cărţii „Cuvântul lui
Dumnezeu“, care cuprinde selecţiuni din vorbirea Domnului, în perioada
1955-1995.
Ulterior Fundaţia a publicat lunar, sub formă de ziar
distribuit gratuit, cuvântul lui Dumnezeu, auzit de cei stătători ai
mănăstirii Noul Ierusalim.
Alte activităţi ale Fundaţiei Sfânta Virginia din Pucioasa se
concretizează în:
– expoziţii de sculptură şi pictură cu specific religios,
realizate în atelierul de creaţie creştin-ortodoxă al Fundaţiei;
– expoziţii de aşezări rurale, de interior ţărănesc
străvechi, de reîntoarcere la izvoarele strămoşeşti ale culturii şi
tradiţiei româneşti, de vestimentaţie românească şi ţesături;
– activităţi artistice, ocazionate de sărbători, printre
care: muzica, poezia şi teatrul creştin.
Hrisovul – cuvânt de mărturie
La intrarea în mănăstirea care adăposteşte biserica, se află,
săpat în piatră, textul hrisovului care arată condiţiile de ţinută morală şi
trăire creştinească ale celor care ar fi să treacă dincolo de porţi:
|
|
|
|
Această
sfântă mănăstire a fost construită la anul mântuirii
1991, după porunca şi planul transmis de Domnul prin
servii Săi proorocii, prin izvorul Cuvântului Său,
care curge în România şi din care se vor adăpa toate
neamurile. Locaşul sfânt s-a ridicat acum de puterea
lui Dumnezeu întru cei credincioşi ai Săi, şi va fi
turn de mărturie, stâlp tare şi piatră de înviere
pentru toată făptura lui Dumnezeu. Prin această începătură
nouă, se împlinesc toate proorociile din Cartea Adevărului
cum că România va fi regină aleasă şi binecuvântată
pentru popoare, va fi nou Canaan, nou Eden şi nou
Ierusalim, după Scriptura de la Ioan citire,
din cartea Apocalipsei: «Şi am văzut
cetatea sfântă, Noul Ierusalim, pogorându-se din cer
de la Dumnezeu. Şi Cel ce şedea pe tron a grăit: „Iată,
noi le fac pe toate“. Şi cetatea avea zid mare şi
înalt şi avea douăsprezece porţi, iar la porţi,
doisprezece îngeri şi nume scrise deasupra, care
sunt numele celor douăsprezece seminţii ale fiilor
lui Israel. Iar zidul cetăţii avea douăsprezece
pietre de temelie şi în ele, douăsprezece nume, ale
celor doisprezece apostoli ai Mielului. Şi cetatea
este în patru colţuri. Lungimea şi lăţimea şi
înălţimea ei sunt deopotrivă. Şi neamurile vor umbla
întru lumina ei. Şi în cetate nu va intra nimic
pângărit şi nimeni care este dedat cu spurcăciunea
şi cu minciuna, ci numai cei scrişi în Cartea Vieţii
Mielului».
Întreitul
hram pe care-l poartă acest templu: «Învierea
Domnului şi a doua Sa arătare», «Coborârea
Sfântului Duh» şi «Pomenirea sfintei mare proorociţă
Virginia, trâmbiţa Domnului», va
fi cu întreită putere de înviere peste toată creatura
lui Dumnezeu.
Pentru
că Însuşi Părintele ceresc Cuvântul voieşte să locuiască
în acest dumnezeiesc aşezământ, a rânduit o vieţuire
sfântă, şi oricine va dori să aducă în el jertfă duhovnicească
de doxologie, adorare şi rugăciune, trebuie să îndeplinească
următoarea orânduială:
–
să păzească şi să păstreze curăţenia trupească, dimpreună
cu puritatea simţurilor;
–
să se oprească de la mâncare a orice fel de carne,
în afară de peşte, de la băutură alcoolică de orice
fel, în afară de vinul din strugurii viţei-de-vie
şi de la droguri de orice fel;
–
să respecte ţinuta portului creştinesc, după rânduiala
sfintei Scripturi;
–
să păzească rânduiala celor trei zile de post din
săptămână (luni, miercuri şi vineri), în afară de perioadele
de post stabilite de biserică, fără untdelemn şi vin,
exceptând zilele în care sunt dezlegate acestea;
– să
respecte legea canonică bisericească în stilul românesc
şi ortodox străvechi;
–
să primească sfânta Împărtăşanie cât mai des, după
cuvenita pregătire;
Pentru
ca sfântul templu să fie umbrit de strălucirea cerească
şi ca Domnul să-Şi arate puterea desăvârşirii Sale,
eu, arhiereul Irineu, din mila lui Dumnezeu martor
al acestei lucrări de mântuire, leg sub blestem pe
oricine ar cuteza să calce în acest loc sfânt fără
a ţine strict rânduiala arătată în acest nou legământ,
coborâtă de la Dumnezeu pentru acest sfârşit de întuneric.
Iar cine va intra în acest sfânt aşezământ cu frică
cuviincioasă şi cu credinţă tare, păzind cele rânduite,
va fi ocrotit şi binecuvântat de Tatăl nostru,
Care
este în ceruri.
| |
|
|
|
La
ridicarea acestui sfânt lăcaş au contribuit servii
şi purtătorii de Dumnezeu, dimpreună cu alţi iubitori
de Hristos, cu lucrul mâinilor lor, iar unsul lui Dumnezeu,
Mihail I al României, a ctitorit cu numele său.
În
numele Tatălui şi al Fiului şi Sfântului Duh, s-a
pus temelia acestei Biserici la anul 7499 de la zidirea
lumii, iar de la naşterea după trup a lui Dumnezeu
Cuvântul, anul 1991, ziua a 22-a a lunii iulie, amin.
S-a
îngropat acest cuvânt de mărturie sub piatra de
temelie, iar la târnosirea Bisericii, praznicul sfântului
Andrei 1991, s-a îngropat şi sub sfânta masă.
†
Irineu Pop Bistriţeanul
| |
|
|
Acesta este legământul
cel nou şi, totodată, cuvânt de mărturie a începutului de viaţă
autentic creştină, condusă nemijlocit de către Dumnezeu.
Părintele
Nicodim
Sobornicitatea
Bisericii Noul Ierusalim - o dimensiune pneumatologică
Motto:
«Biserică adevărată pe pământ înseamnă fii ai lui Dumnezeu,
adunaţi laolaltă în jurul Mielului lui Dumnezeu, Care Se frânge spre
hrană pentru iertarea păcatelor cele făcute şi iertate prin
pocăinţă.»
(citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 7/20 ianuarie 1997)
De la unitatea Duhului Sfânt întru legătura
păcii, la schisma catolico-sobornicească
Întemeierea văzută a Bisericii la Cincizecime (v. Faptele Apostolilor,
cap. 2) a însemnat expresia unităţii în Duhul Sfânt a primilor creştini,
ca mădulare ale trupului lui Hristos în integritatea sa, aşa cum a fost
prefigurată în comunitatea euharistică a Cinei celei de taină.
Încă de la
început, aceste atribute ale desăvârşirii în împlinire şi plenitudinii în
acoperire pentru biserică au fost exprimate prin termenul grecesc
„katholiki“ (catolică). Acest termen era, în înţelesul său original,
foarte departe de sensul de „universal“, care se foloseşte astăzi,
desemnând, mai degrabă, „unitatea eshatologică a tuturor în Hristos“
într-o biserică locală concretă.
Ulterior,
transformarea conceptuală către „catolicitate“ în sens de
„universalitate“, s-a produs nu numai în biserica apuseană, evoluând
spre ambiţia unei mondializări teritorial-administrative, ci şi în biserica
ortodoxă. În teologia rusă a secolului al XIX-lea îşi face apariţia termenul
„sobornost“, ca derivat al lui „sobornaia“, cuvânt ce traduce
pe „katholiki“ în Crezul slavon. Din nefericire, în ambele biserici
s-a întunecat semnificaţia iniţială a însuşirii de „catolică“ sau
„sobornicească“, atribuită fiecărei biserici locale. De la o realitate
eshatologică, înţeleasă ca lucrare şi comuniune a bisericii locale, care
obiectivizează trupul lui Hristos prin Euharistie, s-a alunecat în
interpretare spre ideea de divizare între local şi universal. S-a instaurat
în lume trădarea perspectivei soborniceşti (în care Hristos era prezent în
întregime în fiecare comunitate euharistică) prin îmbrăţişarea unei
structuri administrative externe, impusă silnic, cu o autoritate care avea
tendinţa de a absorbi sau chiar anihila, prin universalitatea sa, toate
bisericile locale subordonate. Odată cu generalizarea în biserică a
metropolelor – bazate pe structurile vechilor provincii romane, apoi
bizantine – şi ulterior a patriarhatelor, centrul de greutate al bisericii
locale se deplasează spre teritorii mai largi, încorporând diecezele unei
provincii sub autoritatea unui singur arhiereu, cel al metropolei. Sistemul
metropolitan a reprezentat o modalitate de circumstanţă în localizarea
bisericii. Ulterior, doctrina modernă a naţiunii şi a statului independent a
forţat generalizarea unui alt principiu, cel al autocefaliei, care a
accentuat confuzia teologică din Ortodoxie, numind „biserici locale“
toate bisericile autocefale. S-a creat astfel posibilitatea ca diecezele
episcopale să fie absorbite şi înlocuite în reprezentare fie de un sinod
permanent, fie de către episcopul care este ales „pe viaţă“ ca
întâistătător al bisericii autocefale, fără ca acesta să reprezinte în chip
real toate diecezele sau parohiile, care sunt şi rămân autenticele biserici
locale ale teritoriului pe care el, teoretic, îl controlează. De aceea, nici
o mitropolie, arhidieceză sau patriarhie nu poate purta titlul propriu-zis
de biserică, ci poate fi numită aşa doar prin generalizare, prin simplul
motiv că încorporează mai multe biserici locale. Acestea sunt singurele
organisme care pot fi numite biserici, datorită naturii lor, revelată şi
percepută în Euharistia episcopală, dar şi în virtutea îndemnului apostolic
de a întemeia biserici în cetăţi: «Pentru aceasta te-am lăsat în Creta,
ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi preoţi prin cetăţi, precum
ţi-am rânduit» (Tit, 1/5). Oare, bisericile aşezate de sfântul apostol
Tit prin cetăţi nu erau de sine stătătoare? Principiul autocefaliei extinse
la nivelul unei dieceze se instituie oficial în istoria bisericii abia la
Sinodul al III-lea Ecumenic (431), şi doar ca o ripostă, ca o necesitate
locală stringentă a diecezei din Cipru de a contracara lăcomia episcopului
Antiohiei, care năzuia să-şi extindă jurisdicţia şi asupra insulei Cipru. De
altfel, chemarea la judecată a bisericilor celor şapte cetăţi, în frunte cu
episcopii lor (v. Apocalipsa, cap. 2), este ilustrativă şi, totodată,
simbolică. Cifra şapte simbolizează plenitudinea actului judiciar, iar
responsabilitatea celor judecaţi este eminamente locală. Ambiţiile
teritorial-naţionaliste au conferit în plan teoretic responsabilităţi
sporite conducătorului bisericii autocefale, în aceeaşi măsură în care ele,
de fapt, s-au diluat în mod dramatic în planul practic. Instituţia scandalos
de necanonică a episcopului-vicar s-a generalizat, printr-o nepermisă
uşurinţă, în satisfacerea gustului de a copia unele inovaţii ale bisericii
apusene. Este un motiv în plus ca bisericile care se autoconsideră
„universale“ să revizuiască toate concepţiile care promovează ideea de
slujire derivată şi să accepte că structura euharistică a Bisericii are
prioritate în faţa celei instituţionale: în sfânta Împărtăşanie, fiecare
Biserică locală revelează Biserica întreagă, pe Hristos întreg, trecând de
la postura de instituţie la cea de „mod de existenţă“, ca arvună a
vieţii veşnice.
«Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea»
(Ev. Luca, 22/19)
Modul în
care biserica primară a abordat această problemă este, într-adevăr, singurul
corect. La Cina cea de taină, petrecută împreună cu ucenicii Săi,
Mântuitorul Hristos făcea nu numai o profeţie privind pomenirea Sa peste
veacuri, ci şi o ilustrare vie a împărăţiei Sale. Biserica veche a regăsit
în sfânta Euharistie imaginea şi structura adevărată a Împărăţiei cerurilor
(v. Faptele Apostolilor, 2/42; I Corinteni, 10/16-17), în care
poporul lui Dumnezeu se constituie într-o Biserică. Slujirea Bisericii, în
diverse chipuri, reflectă şi împlineşte propria slujire a lui Hristos,
devenind o proiecţie vie a prezenţei lui Hristos în lume: «...şi iată, Eu
sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin»
(Ev. Matei,
28/20), iar Hristos este prezent în lume chiar începând de la întruparea
Sa (v. Ev. Luca, 4/13), însă mereu în
prezenţa şi prin lucrarea
Duhului Sfânt.
Duhul
Sfânt lucrează unde, cum şi când voieşte («Vântul suflă unde voieşte şi
tu auzi glasul lui, dar nu ştii de unde vine, nici încotro se duce. Astfel
este cu oricine e născut din Duhul» –
Ev. Ioan, 3/8), şi oriunde este El
prezent, creştinii sunt chemaţi să intre în comuniune între ei şi, totodată,
cu Hristos, în chip de Biserică, stăruind în învăţătura apostolilor şi în
comuniune, în frângerea pâinii şi în rugăciuni: «Şi stăruiau în
învăţătura apostolilor şi în împărtăşire, în frângerea pâinii şi în
rugăciuni»
(Faptele Apostolilor, 2/42). Lumea exterioară nu este nici ea
ignorată, ci este chemată la pocăinţă, la botez şi la primirea darului
Duhului Sfânt: «...să se boteze fiecare dintre voi, în numele lui Iisus
Hristos, spre iertarea păcatelor voastre, şi veţi primi darul Duhului Sfânt»
(Faptele Apostolilor, 2/38).
Slujirea
în biserică devine, aşadar, un dar al Duhului Sfânt, Care purcede de la
Dumnezeu Tatăl. Acest dar se raportează în mod esenţial la făgăduinţele
pregătite de Dumnezeu creaţiei Sale pentru zilele cele din urmă: «Dar
după aceea, vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul, şi fiii şi fiicele voastre
vor profeţi, bătrânii voştri visuri vor visa, iar tinerii voştri vedenii vor
vedea. Chiar şi peste robi şi peste roabe voi vărsa Duhul Meu»
(Ioil, 3/1-2).
După cum „misiunea“ implică trimiterea şi lucrarea apostolică până la
toate neamurile, „eshata“ implică chemarea neamurilor evanghelizate
într-un singur popor, al celor ce sunt vrednici de a fi numiţi fii ai lui
Dumnezeu
(v. Ev. Ioan, 1/12) şi de a-L întâmpina la a doua venire a
Sa (v. I Tesaloniceni, 4/17).
Sfântul
Ignatie al Antiohiei percepe permanenţa apostolică şi sobornicească într-o
concepţie de continuitate, bazată nu atât pe succesiunea apostolică de la om
la om, care este subînţeleasă, cât pe adunarea sistematică a întregii
Biserici într-un loc de judecată; aşadar, în strânsă legătură cu comuniunea
euharistică
(v. Sf. Ignatie, Magn., 6,1). În acest caz, succesiunea
apostolică este consecutivă continuităţii de biserici şi se armonizează cu
învăţătura sfintei Scripturi, care cheamă Biserica să consume sistematic
cina euharistică în acelaşi loc, locul în care se împarte viaţă veşnică din
Împărăţia lui Hristos (v. Apocalipsa, 4/5).
Este
vorba, aşadar, de o singură Biserică primită la cină, în sala pregătită de
nuntă. De altfel, în lume nu poate subzista decât o singură Biserică
adevărată. Orice demonstraţie alternativă se bazează obligatoriu pe un
sofism. Ideea de unicitate a Bisericii nu îi conferă însă dreptul ca aceasta
să se constituie într-o structură piramidală şi să se plaseze deasupra
bisericilor locale. Dimpotrivă, orice structură sau lucrare slujitoare a
comunităţii bisericeşti universale trebuie să pornească de la o temelie,
care este Biserica locală. Este ceea ce impune Dumnezeu prin Duhul Său Cel
Sfânt, Care introduce în istorie realităţile eshatonului: «Încă şi peste
slugile Mele şi peste slujnicele Mele voi turna în acele zile din Duhul Meu
şi vor prooroci»
(Ioil, 3/1; Faptele Apostolilor, 2/17-21). Aşadar,
Duhul Sfânt lucrează în zilele din urmă nu prin capul văzut al Bisericii,
nici prin structurile ei administrativ-sinodale, ci prin cei mai umiliţi,
dar mai curaţi slujitori ai săi, dintre care unii – pentru a sublinia că
nici măcar nu fac parte din cler – vor fi de parte femeiască.
Suntem
contemporani cu aceste evenimente excepţionale.
Un popor de fii, o rămăşiţă: fiica Sionului
În ziua de
Paşti a anului 1955, Duhul Sfânt a destupat izvoarele duhovniceşti ale
cerului, lăsând cuvântul lui Dumnezeu să se reverse din belşug pentru
spălarea ochilor şi urechilor celor care urmau să se strângă în duh de
Biserică şi să se nască din nou: «Pace vouă! Hristos a înviat! Hristos a
înviat! Hristos a înviat! Eu sunt Domnul Iisus Hristos. Nu sunt în trup, ci
sunt în Duh. Coborâtu-M-am cu Duhul pe pământ ca să-Mi culeg un popor şi
să-i vorbesc tainele cele pentru vremea aceasta. Eu sunt Cuvântul lui
Dumnezeu, şi am venit să vorbesc pe pământ, să-Mi gătesc calea celei de a
doua arătări, aşa precum este scris în Cartea Mea»
(citat din Cuvântul lui
Dumnezeu, 17/30 aprilie 1955);
«Nu vă îndoiţi de glasul Meu, şi credeţi cuvintelor Mele prin
această gură neputincioasă, că vreau să vă nasc din nou, din Duh,[...] să-Mi
cresc un popor nou, un Israel nou în poporul român, căci poporul ales de
Mine în trecut s-a stricat de tot»
(citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 1/14 iunie 1955)
Ce
motivează această intervenţie suprafirească? Nimic altceva decât vizibila
ineficienţă a celor aproape două mii de ani de propovăduire a bisericilor
lumii către lume, răstimp în care lumea s-a degradat în mod exponenţial,
până «s-a stricat de tot». De aceea, Dumnezeu, în marea Sa iubire de
oameni, vine personal să repare acum ceea ce omul „a stricat de tot“.
Când va veni Fiul Omului, va mai găsi
credinţă pe pământ?
Faptul că
Dumnezeu a hotărât după atâta vreme să aleagă un popor de fii, o rămăşiţă pe
care s-o proclame fiică a Sionului, sugerează două ipoteze complementare:
1.
Bisericile tradiţionale cu pretenţii de universalitate (cea „catolică“
şi cea „sobornicească“) şi-au epuizat capitolul de încredere, iar
îndelunga răbdare a lui Dumnezeu faţă de declinul lor implacabil, a ajuns la
sfârşit.
Biserica
Catolică şi-a risipit energia în cucerirea teritorială. Practicând un
misionarism agresiv, ea a împlinit în literă, dar nu neapărat în Duh,
cuvântul Scripturii: «Mergând, învăţaţi toate neamurile [...]» (Ev.
Matei, 28/19). În fapt şi pe fond, neamurile evanghelizate de ea au
rămas la fel de necredincioase şi nepăsătoare faţă de mântuirea lor ca şi
mai înainte, angajându-se într-o dihotomie supărător de vizibilă:
– o lume
laică, angrenată într-o sălbatică luptă pentru îmbogăţire;
– o castă
a clericilor care prelungesc peste veacuri o zbatere neputincioasă în a-L
propovădui eficient pe Hristos.
Biserica
Ortodoxă, ceva mai pragmatică sau poate mai comodă, nu s-a obosit să facă
misionarism cu orice preţ, pretinzând că îşi face ordine în propria casă,
dar presupusa comoditate s-a vădit repede a fi, de fapt, o stare de
automulţumire, care i-a sugerat dreptul de a se polei de sus până jos cu
slavă deşartă. Efectul a fost similar: odată cu trecerea veacurilor credinţa
s-a răcit şi s-a diluat în formalism, fast şi conservatorism, detaşându-se
şi aici două lumi, care au evoluat paralel:
– vulgul,
către o ortodoxie formală, aproape atee, lipsită de orice trăire
duhovnicească autentică, mulţumindu-se a călca pragul bisericii „din An
în Paşti“ sau doar la principalele evenimente ale vieţii (botezul,
cununia şi înmormântarea);
–
instituţia bisericii, către fastul ostentativ, bazileic, dispreţuitor, dar
golit de orice eficienţă harismatică, dovedind adesea obedienţă fără
scrupule faţă de autorităţile atee şi de poliţia politică, şi chiar
colaboraţionism arogant şi iresponsabil cu acestea.
Cu unele
excepţii punctuale al căror merit revine unor sfinţi locali, bisericile s-au
golit treptat de harisme şi n-au mai cunoscut asistenţa vie a Duhului Sfânt, Care lucrează în chip suprafiresc, adică nu este despărţit de minuni. În acest fel, de o dureroasă actualitate a ajuns cugetarea Scripturii:
«Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ?» (Ev. Luca,
18/8).
Slujitorii
bisericilor s-au simţit atraşi de „bucuriile vieţii“ şi au ajuns
treptat să le recupereze puţin câte puţin de la lume, proclamându-le
„drepturi ale omului“. Este cunoscută, spre exemplu, polemica dintre
clericii apuseni privind renunţarea la „jugul“ celibatului. Renunţând
astfel şi la ideea curăţeniei trupeşti, ei sunt foarte aproape de a
generaliza amestecul bisericilor cu lumea, uitând de avertismentul sfintei
Scripturi: «Prietenia cu lumea este vrăjmăşie faţă de Dumnezeu» (Iacov,
4/4). În acest fel, Bisericile se îndreaptă inexorabil spre
secularizare, dezbrăcându-se de puterea şi de dreptul formal de a-i controla
duhovniceşte pe creştini. Aceştia la rândul lor profită în a-şi îndreptăţi
faptele şi a le diversifica, inclusiv prin întoarcerea pe ascuns şi fără
remuşcări, la păgânism. Palidele împotriviri „oficiale“ ale
bisericilor sunt privite acum cu amuzament de către structurile sociale
laice, care-i îndeamnă făţiş pe oameni spre un trai imoral, îmbibat de un
materialism grosolan, care-l desparte cu totul pe om de Dumnezeu.
2. Timpul
s-a scurtat (v. I Corinteni, 7/29) şi ziua Domnului s-a apropiat
(v. II Tesaloniceni, 2/3), căci s-a împlinit lepădarea de credinţă, iar
«potrivnicul lui Dumnezeu, omul, care s-a ascuns sub haină de biserică şi
s-a îmbrăcat cu slavă deşartă, dându-se pe sine Dumnezeu» (citat din
Cuvântul lui Dumnezeu, 6/19 august 1997), «a fost dat pe faţă» (II
Tesaloniceni, 2/4).
«Iată, Mirele vine! Ieşiţi întru
întâmpinarea Lui!» (Ev. Matei,
25/6)
Chemarea
pe care Dumnezeu o face neobosit din 1955 încoace este împlinirea pildei
fecioarelor (v. Ev. Matei, 25/1-13). Cele zece fecioare sunt
Bisericile. Este vorba, aşadar, de biserici locale, euharistice, nu de cele
două instituţii-biserici care se cred fiecare în parte „universale“,
cu toate că se autointitulează una „catolică“, iar alta,
„sobornicească“, din dorinţa de a se ascunde sub cuvânt, ca să nu li se
dezvăluie goliciunea şi caracterul fantomatic al infatuării. Aşadar,
bisericile locale sunt fecioarele (cele care au reuşit să-şi păstreze
curăţia feciorelnică, apostolică) şi au candele în mâini (cele care
păstrează nealterat tezaurul de credinţă încredinţat de către apostoli).
Faptul că pilda le împarte în mod egal în înţelepte şi nebune, arată
imparţialitatea Celui Care le cheamă: El oferă şanse egale tuturor, cu
condiţia ca în clipa chemării, cea primită să aibă haină de nuntă, uleiul
aprins în candelă şi roada talanţilor încredinţaţi. Bisericile de azi pot
însă ieşi în întâmpinarea Lui ca fecioarele înţelepte, ca mirese ale lui
Hristos? Pilda e stimulativă. Ea sugerează că măcar jumătate dintre
bisericile locale ar fi putut avea duhul prevederii şi râvna pregătirii. Din
păcate, uleiul s-a vărsat cu timpul şi din vasele celor care se pregătiseră
cândva. Pilda e deopotrivă profetică. Dacă toate fecioarele au adormit, apoi
aceasta este starea de fapt în care au fost găsite toate bisericile la
chemarea: «Iată, Mirele vine!...» (Ev. Matei, 25/6).
O singură
biserică locală – cea românească, născută creştină şi crescută prin jertfe
de martiri – mai corespundea întrucâtva. Dar trebuia şi ea trezită,
scuturată, spălată, pieptănată, periată şi împodobită, şi apoi dezbrăcată de
haina nepotrivită a vremurilor roşii în care a adormit, şi îmbrăcată, apoi,
în albul neprihănirii: «O, ţară, ţară! A pătruns în tine vremea cea
roşie, şi tu nu i-ai ştiut faţa. Nu ai priceput că roşul este hlamidă de
ocară. Ai uitat ce am păţit Eu sub învelişul hlamidei roşii. A venit peste
tine vremea lui Edom» (citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 8/21 noiembrie 1995).
Biserica
însă, încă nu se trezeşte, ci stă în letargie: «Preoţii tăi slujesc
plăcerilor şi duhului lor şi numelui lor, şi n-au putere să împartă înviere
peste tine» (citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 8/21 noiembrie 1995).
Atunci, Dumnezeu coboară cuvântul Său peste România şi dezvăluie taina că ea
este ţara strălucirilor (v. Daniel, 11/41-45), proorocind din nou,
întărind proorocia făcută pentru ea din veşnicie: «Va fi să învieze pic
cu pic acest neam ales» (citat din Cuvântul lui Dumnezeu, 4/17 ianuarie
1992).
Cum a
răspuns instituţia bisericească a României odată trezită din somn? Vădit
incomodată pentru a i se fi deranjat starea de automulţumire şi dulce
amorţeală, nu s-a grăbit să-şi aprindă candela şi să iasă în întâmpinarea
Mirelui. Ba mai mult, ea I-a dat peste mână lui Dumnezeu şi n-a voit să
îmbrace haina albă şi să intre în slava Noului Ierusalim, proorocit în
Scripturi. Întrucât ea n-a primit înnoirea în duh, „sobornicitatea“
ei a pierdut asistenţa Duhului, căci Duhul lucrează unde şi cum voieşte
(v. Ev. Ioan, 3/8). Va mai putea, aşadar, Soborul Bisericii să declame
«Părutu-s-a nouă şi Duhului Sfânt...», când el însuşi a întors
spatele la strigarea Duhului? căci Mirele a venit, totuşi, cu chemarea Sa,
la această biserică. După cum «La început a fost Cuvântul» (Ev. Ioan,
1/1), tot aşa şi la sfârşit, Cuvântul lui Dumnezeu a coborât pe pământ,
împlinind porunca Scripturii care-l dezvăluie a fi numele cel nou al lui
Iisus Hristos: «...şi numele Lui se cheamă Cuvântul lui Dumnezeu»
(Apocalipsa, 19/13).
Chiar
dacă Israel va fi ca nisipul mării, doar o rămăşiţă se va mântui
Domnul
Şi-a păstrat însă o rămăşiţă credincioasă la care a coborât în sfat de
cuvânt şi care L-a primit cu bucurie. În acest sfat care uneşte cerul cu
pământul, este sobornicitatea în Duh a Bisericii de nou Ierusalim. «Ea
este gătită ca o mireasă împodobită pentru Mirele ei» (Apocalipsa, 21/2),
căci şi-a aprins candela şi a ţinut-o aprinsă din clipa chemării la
proorocie a fiicei neamului ei, sfânta Virginia, a şasea trâmbiţă
apocaliptică, înger în trup, care a adus pe pământ glas din cer: «Şi a
trâmbiţat al şaselea înger. Şi am auzit un glas, din cele patru cornuri ale
altarului de aur, care este înaintea lui Dumnezeu» (Apocalipsa, 9/13).
Dar
oamenii din lume nu s-au pocăit nici când au auzit că le vorbeşte Dumnezeu
din cer, ci şi-au învârtoşat inimile lor: «Şi nu s-au pocăit de uciderile
lor, nici de fermecătoriile lor, nici de desfrânarea lor, nici de
furtişagurile lor» (Apocalipsa, 9/21).
«Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor
făţarnici!» (Ev. Matei,
23/13-29)
Respingerea lui Hristos-Cuvântul de către instituţia bisericii din lume a
avut implicaţii asemănătoare respingerii lui Mesia de către cărturari şi
farisei. Lucrarea de comuniune a bisericilor locale din lume, care aduc
ofrandă trupul lui Hristos prin Euharistie, s-a întunecat prin stingerea
Duhului şi dispreţuirea proorociilor, în pofida avertismentului făcut de
sfântul apostol Pavel: «Duhul să nu-L stingeţi, proorociile să nu le
dispreţuiţi» (I Tesaloniceni, 5/19-20). Biserica lumii pierde caracterul
sobornicesc, alegând între Dumnezeu şi lume ca să rămână singură cu lumea şi
uitând în mod tragic că slujirea în biserică este un dar al Duhului Sfânt.
Referindu-se la fariseii şi cărturarii care vorbesc în limbaj academic, dar
şi-au pierdut cu totul credinţa şi tac cu subînţeles atunci când cuvântul
lui Dumnezeu le dă pe faţă faptele ruşinoase, sfântul Teodor Studitul spune:
«Atunci când Corabia se află în primejdie, porunca Domnului este de a nu
păstra tăcere. Dacă e vorba de credinţă, nimeni nu are dreptul să zică: „Dar
cine sunt eu? Preot, oare? N-am nimic de a face cu acestea. Sau un
cârmuitor? Nici acesta nu doreşte să aibă vreun amestec. Sau un sărac care
de-abia îşi câştigă existenţa? [...] Nu am nici cădere, nici vreun interes
în chestiunea aceasta“. Dacă voi veţi tăcea şi veţi rămâne nepăsători,
atunci pietrele vor striga» (Epistola II, 81). Din nefericire, preoţii
bisericii oficiale, în cazul când nu predică făţiş împotriva cuvântului lui
Dumnezeu şi a Noului Ierusalim, păstrează o tăcere vinovată şi infamă, pe
care ei au învăţat-o bine la Facultatea de Teologie, ca strategie tipică
„teologiei academice“: „Capul plecat, sabia nu-l taie“.
Domnul a ales pe cei neluaţi în seamă ca să-i facă de
ruşine pe cei tari
Pentru că
cei chemaţi, preoţi şi arhierei, nu au venit la cină (v. Ev. Luca,
14/18-24), Biserica Noul Ierusalim rămâne singura mireasă înţeleaptă,
care arată Mirelui lumina candelei sale: credinţă şi dragoste, ascultare şi
supunere. Rămăşiţă aleasă prin har, ea stă în baia naşterii de sus şi nu se
mai usucă din curgerea izvorului de cuvânt. Ea naşte popor de sfinţi, fraţi
întru Hristos, care se lasă cuprinşi de lucrarea cuvântului, se lasă în
lucrarea de ucenici şi de apostoli şi răspândesc sămânţa cuvântului peste
cei care voiesc să-L întâmpine pe Hristos. Ei stau în duh de biserică,
adevărată biserică sobornicească, în care nu omul, ci Duhul Sfânt lucrează
după cum voieşte, dând Bisericii lui Hristos dimensiunea pnevmatologică de
care biserica din lume s-a lepădat cu bună ştiinţă ori de câte ori a
nesocotit canoanele Sfinţilor Părinţi, care ar fi trebuit să rămână
neclintite, şi, iarăşi, când a nesocotit acest cuvânt al lui Dumnezeu. Ei
stau credincioşi la masa de cuvânt a Domnului şi se îmbracă în cuvânt şi în
Duhul Sfânt, şi vor lua plată de ucenici. Ei se fac pildă vie pentru tot
poporul român, pentru tot poporul creştin, ca să se întoarcă el cu întreg
trupul, sufletul şi duhul către Dumnezeu, iar Dumnezeu să-l numească noul
Israel şi să-l sfinţească, iertându-l de greşale, ca să poată apoi veni pe
pământ în chip văzut Fiul lui Dumnezeu, împlinind făgăduinţele de peste
veacuri: «Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfinţeşte-l pe Israel,
sfinţeşte numele Tău în Israel iertându-l de greşale, Tată. Fă, Tată,
împărăţie vie de la Tine peste poporul Tău şi învaţă-l să se lase în voia
Ta, în voia cuvântului Tău, Tată, ca să fie şi în Israel precum este în
ceruri, Tată» (citat din Cuvântul lui Dumnezeu, vorbirea Maicii Domnului,
8/21 septembrie 1996).
Părintele Nicodim
Pagina principală
|